Jak zaprezentować wydawcy swoją książkę?

Maj 25th, 2010

Właściwa prezentacja Twojego dzieła to pierwszy krok do tego, by Wydawca zainteresował się Twoją książką i w ogóle zechciał ją przeczytać i wydać. Postaram się w kilku punktach napisać, co wg mnie jest ważne przy prezentowaniu swojego dzieła.

Jak opisać swoją publikację?

1) O czym jest książka? Napisz w kilku zdaniach o czym jest Twoja książka tak, by z tego opisu wynikało:

  • jaka jest tematyka publikacji – często właśnie głównie tematyka decyduje o tym, czy dany Wydawca się książką zainteresuje, czy nie. Jeśli np. Wydawca specjalizuje się w publikowaniu książek dot. nauki języków obcych, a Ty chcesz wydać książkę kucharską – to pewnie Twoja propozycja będzie odrzucona bez czytania. Najlepiej zapoznaj się z ofertą Wydawcy – jakie książki wydaje, żebyś uniknął niepotrzebnej odmowy.
  • co w niej jest nietypowego, co odróżnia książkę od podobnych istniejących na rynku – to bardzo ważny punkt, często lekceważony lub traktowany przez Autorów w sposób lakoniczny. Najgorsze, co Autor może napisać to “nie ma takiej drugiej książki”. Obawiam się, że jednak jest sporo książek na dany temat i jeśli piszesz np. o motywacji – możesz być pewien, że Wydawca zna pewnie setki (a na pewno dziesiątki) publikacji o tej tematyce. Pokaż, że znasz swoją konkurencję i napisz, że książka o tytule “XX” mówi o motywacji, ale w taki a taki sposób, a publikacja “YY” w inny, a Ty podjąłeś się pokazać ten temat z zupełnie niespotykanej perspektywy.
  • jakie korzyści przyniesie czytającemu? Odpowiedzi na to pytanie są szczególnie ważne, jeśli piszesz poradnik.

2) Do kogo skierowana jest książka? To dość ważny aspekt, często nie rozumiany przez Autorów. Najgorzej jest, jak autor pisze, że książka jest dla każdego. :-) To oznacza, że tak naprawdę nie jest dla nikogo, bo taką książkę trudno jest wypromować i skierować ją do właściwego odbiorcy. Często Wydawcy mają jakąś grupę odbiorców np. główną grupą czytelników mogą być osoby przedsiębiorcze w wieku 25-35 lat. Jeśli piszesz książkę skierowaną do maturzystów – na pewno ten Wydawca nie przyjmie Twojej propozycji.

3) Przedstaw zawartość. Jeśli jesteś Autorem poradnika – ważne jest pokazanie Wydawcy jaka jest ZAWARTOŚĆ Twojego dzieła. Tutaj istotne jest przedstawienie konspektu (jeśli książka jeszcze nie jest gotowa) lub spisu treści. To pomoże Wydawcy zorientować się jak zorganizowany jest tekst, jaka jest koncepcja utworu i oczywiście jakie zagadnienia są poruszane w książce.

4) Napisz kilka zdań o sobie. Zapewniam, że to też jest ważne. Nie musisz przysyłać swojego CV, ale napisz 5 zdań o sobie – kim jesteś, czym się zajmujesz, co skłoniło Cię do napisania właśnie takiej książki. Taka krótka notka o Autorze ma za zadanie zbudować Twój autorytet i pokazać, że znasz się na tym, o czym piszesz (co jest szczególnie ważne, gdy Autor pisze poradniki).

Ważne wskazówki:

  1. Traktuj prezentację swojej książki profesjonalnie. Przemyśl i przygotuj się tak, jakby to była rozmowa kwalifikacyjna…
  2. Zapoznaj się z wytycznymi wydawnictwa. Jeśli wydawca ma formularz, który służy składaniu propozycji wydawniczych, czy też upublicznia jakieś wytyczne, zgodnie z którymi należy postępować – zapoznaj się z nimi i skorzystaj z tych materiałów/narzędzi. Z reguły ułatwia to jakąś wewnętrzną organizację napływających tekstów, czy też po prostu pomaga w lepszym rozważeniu Twojej propozycji.
  3. Nie pisz z błędami, lakonicznie i tak, jakbyś miał trudności z pisaniem.
  4. Nie pisz, żeby sobie sami przeczytali książkę i zdecydowali… To Ty masz tak napisać swoją “ofertę książki”, by poproszono Cię o nadesłanie materiałów do oceny.
  5. Zapoznaj się z profilem Wydawnictwa, zanim zaoferujesz swoją książkę. Jeśli piszesz poradniki – prawdopodobnie nie wydasz je w Wydawnictwie specjalizującym się w wydawaniu literatury pięknej… Gdy proponujesz wydanie swojej książki w wydawnictwie, które nie specjalizuje się w danej tematyce/charakterze książki – z góry skazany jesteś na odmowę. Pisząc książki o nauce języków – warto proponować wydanie książki wydawnictwu językowemu, bo ono się specjalizuje w danej tematyce i potrafi zapewnić książce dystrybucję. Pisząc bajki dla dzieci – też trzeba wydać w wydawnictwie wydającym książki dla dzieci.

Myślę, że zastosowanie się do tych kilku wskazówek stawi Cię w gronie kilku procent Autorów postrzeganych jako “poważnych”, z którymi warto współpracować.

Kategorie: Wskazówki

Tagi: Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Feed

http://autor.zlotemysli.pl / Jak zaprezentować wydawcy swoją książkę?